Mikrofon teknik av Eddie Juneskär 08
Mikrofonen är det första ledet i inspelningkedjan. Den är också på många sätt den viktigaste komponenten, även om alla delar i kedjan är viktiga. Men om inte mikrofonen fångar upp ett bra ljud att skicka vidare kommer det inte att komma ut något bra ljud i andra änden heller-som det klassiska djungelspråket lyder: Skit in, skit ut. Det finns en uppsjö olika mikrofon typer. Man talar ibland om mikrofonens karakteristik. Med det menar man mickens upptagningförmåga i olika riktningar. Den absolut vanligaste karakteristiken kallas njure, eller kardioid.Det innebär att micken är känslig för ljud framifrån, men ganska okänslig för ljud bakifrån. Detta är oftast att föredra, då man genom att rikta mikrofonen åt rätt håll kan minska ovälkomna bakgruns ljud på inspelningen. Andra karakteristiker är kula (rundtagande, lika känslig för ljud från alla håll(, hypernjure (eller superkardioid, ännu mer riktad njure) och åtta (känslig för ljud från två motstående håll, men okänslig för ljud från sidan). En kondensatormikrofon kräver så kallad fantom-matning (48V spänning) för att fungera. Se till att er mikrofon-förstärkare/mixer kan leverera det. Membranet, som fångar upp ljudvågorna, reagerar snabbt på attackrika ljud, och kan ofta fånga ljudets diskant på ett bra sätt. Kondensator-mickar ger ofta ett öppet och naturligt ljud, och passar bäst till sång, akustisk gitarr, piano, stråkar, cymbaler och liknande.
Kommentarer
Trackback